W niedzielę 5 sierpnia zaprosimy nauczycieli na warsztaty. Pod okiem doświadczonych terenrów będą mieli okazję poznać innowacyjne, autorskie metody pracy nad zagadnieniami związanymi z wielokulturowością i opracują własne koncepty i scenariusze działań z dziećmi i młodzieżą.
Antonina Dębska - koordynatorka, mentorka i animatorka. Od 8 lat zaangażowana w działania organizacji pozarządowych - zajmujących się szczególnie partycypacją młodzieży w życiu społecznym (m.in: Fundacja Centrum Edukacji Obywatelskiej, Polska Rada Organizacji Młodzieżowych czy Fundacja Wspierania Edukacji i Rozwoju “Innowatorium”). W swojej pracy korzysta z doświadczenia zdobytego przy realizacji projektów z funduszy “Młodzież w Działaniu” i “Erasmus+”. W działaniu łączy perspektywy środowisk naukowych, pozarządowych i biznesowych. Od 2015 r. tworzy gry miejskie, szkoleniowe i symulacyjne.
Dziś przedstawiamy nasze dwie trenerki i ich propozycje warsztatowe:
Warsztaty metody prac nad zjawiskiem wielokulturowości w obszarze małej ojczyzny
To propozycja dla nauczycieli zainteresowanych popularyzacją lokalnego
dziedzictwa kulturowego wśród dzieci i młodzieży. Podczas dwugodzinnego
spotkania uczestnicy stworzą instalację artystyczną inspirowaną wybranymi
zjawiskami kulturowymi, wydarzeniami historycznymi, procesami społecznymi.
Materiałem wyjściowym do prac będą teksty źródłowe, fotografie archiwalne,
prasa, pamiętniki i wspomnienia.
Zachęcamy do przygotowania i zabrania ze sobą kserokopii/wydruków
materiałów odnoszących się do interesujących Państwa regionaliów, terenów,
miejsc i ludzi.
Metody pracy: Warsztaty to autorski projekt Ani Woźniak – opowiadaczki,
edukatorki historycznej, animatorki kultury, który swój początek wziął od
projektu stałej ekspozycji muzealnej w
Grodzisku Mazowieckim, a następnie został opracowany jako sposób pracy nad
regionaliami w edukacji formalnej i pozaformalnej dzieci, młodzieży i osób
dorosłych.
Warsztaty zostały
zrealizowane m.in. podczas:
- Muzeum na Kółkach POLIN (2015, 2017)
- Grodziskich
Spotkań Wielokulturowych (2013, 2015)
- Rodzinnego
Pikniku Historycznego w Warszawie (2017)
- Spotkań
Teatralnych Innowica (2017, 2018)
- Dni Kultury
Żydowskiej w Dukli (2017)
Metoda ta
wyjątkowo sprawdza się w pracy nad treściami wielokulturowymi. Ułatwia konfrontację ze stereotypami i
osobistą oceną przeszłości. Przyjazna forma plastyczna oswaja proces
przyswajania nowych pojęć, rozumienia procesów historycznych i społecznych.
Ułatwia wyjście poza schematy myślowe odnoszące się do inności, obcości.
Metoda dramy w edukacji antydyskryminacyjnej
Warsztat będzie okazją do doświadczenia na
sobie gier, które wprowadzają do otwierania się grup, lepszego poznawania się,
budowania zaufania oraz rozwijania chęci współpracy i angażowania się w uczenie
eksperymentalne. Głównym punktem programu będzie narzędzie zaczerpnięte z
metody dramy, tzw. stymulatory, czyli zestaw przedmiotów, który jest tak
przygotowany, by wprowadzić grupę w świat i historię bohaterów, a następnie
zaprosić osoby uczestniczące do wchodzenia w role i improwizowania. Tego typu
praca pozwala rozwinąć kreatywność, ale też zrozumieć zjawiska i problemy,
jakie poruszymy - związane z wielokulturowością i dyskryminacją.
Zastosowane na warsztacie narzędzia zostaną
omówione i będzie je można wykorzystać w pracy z dziećmi, młodzieżą i
dorosłymi.
Warsztat poprowadzi Aleksandra Chodasz,
trenerka i specjalistka dramy – pracuje tą metodą i uczy jej od 17 lat.
Prowadzi na Podkarpaciu Fundację Rozwoju „Dobre Życie”: https://www.facebook.com/FundacjaDobreZycie/,
gdzie realizuje inicjatywy lokalne z seniorami, młodzieżą i grupami
międzypokoleniowymi oraz kształci nauczycieli, animatorów i inne osoby, które
chcą się rozwijać osobiście i zawodowo, w tym poznawać aktywne i twórcze metody
pracy z grupami.
Czy gra może być narzędziem edukacyjnym?
W trakcie
warsztatu zostaną poruszone kwestie związane z projektowaniem edukacji.
Przejdziemy przez dotychczasowe doświadczenia uczestników z grami, a następnie
- z wykorzystaniem case studies - zajmiemy się tworzeniem własnych narzędzi.
Zastanowimy się jak pokazywać wielokulturowość w grze - jak o niej mówić i
uczyć. Co może pogłębiać stereotypy, a które elementy warto podkreślać?
Zidentyfikujemy szanse i zagrożenia wynikające z mechaniki gry.
Antonina Dębska - koordynatorka, mentorka i animatorka. Od 8 lat zaangażowana w działania organizacji pozarządowych - zajmujących się szczególnie partycypacją młodzieży w życiu społecznym (m.in: Fundacja Centrum Edukacji Obywatelskiej, Polska Rada Organizacji Młodzieżowych czy Fundacja Wspierania Edukacji i Rozwoju “Innowatorium”). W swojej pracy korzysta z doświadczenia zdobytego przy realizacji projektów z funduszy “Młodzież w Działaniu” i “Erasmus+”. W działaniu łączy perspektywy środowisk naukowych, pozarządowych i biznesowych. Od 2015 r. tworzy gry miejskie, szkoleniowe i symulacyjne.
Komentarze
Prześlij komentarz