Przejdź do głównej zawartości

WARSZTATY DLA NAUCZYCIELI

W niedzielę 5 sierpnia zaprosimy nauczycieli na warsztaty. Pod okiem doświadczonych terenrów będą mieli okazję poznać innowacyjne, autorskie metody pracy nad zagadnieniami związanymi z wielokulturowością i opracują własne koncepty i scenariusze działań z dziećmi i młodzieżą.
Dziś przedstawiamy nasze dwie trenerki i ich propozycje warsztatowe:

Warsztaty metody prac nad zjawiskiem wielokulturowości w obszarze małej ojczyzny



To propozycja dla nauczycieli zainteresowanych popularyzacją lokalnego dziedzictwa kulturowego wśród dzieci i młodzieży. Podczas dwugodzinnego spotkania uczestnicy stworzą instalację artystyczną inspirowaną wybranymi zjawiskami kulturowymi, wydarzeniami historycznymi, procesami społecznymi.
Materiałem wyjściowym do prac będą teksty źródłowe, fotografie archiwalne, prasa, pamiętniki i wspomnienia.
Zachęcamy do przygotowania i zabrania ze sobą kserokopii/wydruków materiałów odnoszących się do interesujących Państwa regionaliów, terenów, miejsc i ludzi.
Metody pracy: Warsztaty to autorski projekt Ani Woźniak – opowiadaczki, edukatorki historycznej, animatorki kultury, który swój początek wziął od projektu stałej ekspozycji muzealnej  w Grodzisku Mazowieckim, a następnie został opracowany jako sposób pracy nad regionaliami w edukacji formalnej i pozaformalnej dzieci, młodzieży i osób dorosłych.
Warsztaty zostały zrealizowane m.in. podczas:
- Muzeum na Kółkach POLIN (2015, 2017)                
- Grodziskich Spotkań Wielokulturowych (2013, 2015)
- Rodzinnego Pikniku Historycznego w Warszawie (2017)
- Spotkań Teatralnych Innowica (2017, 2018)
- Dni Kultury Żydowskiej w Dukli (2017)
Metoda ta wyjątkowo sprawdza się w pracy nad treściami wielokulturowymi.  Ułatwia konfrontację ze stereotypami i osobistą oceną przeszłości. Przyjazna forma plastyczna oswaja proces przyswajania nowych pojęć, rozumienia procesów historycznych i społecznych. Ułatwia wyjście poza schematy myślowe odnoszące się do inności, obcości.


Metoda dramy w edukacji antydyskryminacyjnej

Warsztat będzie okazją do doświadczenia na sobie gier, które wprowadzają do otwierania się grup, lepszego poznawania się, budowania zaufania oraz rozwijania chęci współpracy i angażowania się w uczenie eksperymentalne. Głównym punktem programu będzie narzędzie zaczerpnięte z metody dramy, tzw. stymulatory, czyli zestaw przedmiotów, który jest tak przygotowany, by wprowadzić grupę w świat i historię bohaterów, a następnie zaprosić osoby uczestniczące do wchodzenia w role i improwizowania. Tego typu praca pozwala rozwinąć kreatywność, ale też zrozumieć zjawiska i problemy, jakie poruszymy - związane z wielokulturowością i dyskryminacją.
Zastosowane na warsztacie narzędzia zostaną omówione i będzie je można wykorzystać w pracy z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi.

Warsztat poprowadzi Aleksandra Chodasz, trenerka i specjalistka dramy – pracuje tą metodą i uczy jej od 17 lat. Prowadzi na Podkarpaciu Fundację Rozwoju „Dobre Życie”: https://www.facebook.com/FundacjaDobreZycie/, gdzie realizuje inicjatywy lokalne z seniorami, młodzieżą i grupami międzypokoleniowymi oraz kształci nauczycieli, animatorów i inne osoby, które chcą się rozwijać osobiście i zawodowo, w tym poznawać aktywne i twórcze metody pracy z grupami.


Czy gra może być narzędziem edukacyjnym?


W trakcie warsztatu zostaną poruszone kwestie związane z projektowaniem edukacji. Przejdziemy przez dotychczasowe doświadczenia uczestników z grami, a następnie - z wykorzystaniem case studies - zajmiemy się tworzeniem własnych narzędzi. Zastanowimy się jak pokazywać wielokulturowość w grze - jak o niej mówić i uczyć. Co może pogłębiać stereotypy, a które elementy warto podkreślać? Zidentyfikujemy szanse i zagrożenia wynikające z mechaniki gry. 

Antonina Dębska - koordynatorka, mentorka i animatorka. Od 8 lat zaangażowana w działania organizacji pozarządowych - zajmujących się szczególnie partycypacją młodzieży w życiu społecznym (m.in: Fundacja Centrum Edukacji Obywatelskiej, Polska Rada Organizacji Młodzieżowych czy Fundacja Wspierania Edukacji i Rozwoju “Innowatorium”). W swojej pracy korzysta z doświadczenia zdobytego przy realizacji projektów z funduszy “Młodzież w Działaniu” i “Erasmus+”. W działaniu łączy perspektywy środowisk naukowych, pozarządowych i biznesowych. Od 2015 r. tworzy gry miejskie, szkoleniowe i symulacyjne.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

HARMONOGRAM WYDARZEŃ

Konferencja naukowa i V Dni Kultury Żydowskiej w Dukli – „Niepodległa wielokulturowa” Piątek 03.08.2018 r. 20.00 – 22.00 Szabat – Transgraniczne Centrum Wymiany Kulturalnej w Dukli Trakt Węgierski 38. Sobota 04.08.2018 r. 07.00 – 12.00 Rekonstrukcja przedwojennego targu – Dukla rynek. §   Giełda staroci. §   Grupa rekonstrukcyjna żołnierzy. §   Warsztaty dla dzieci – schronisko młodzieżowe Rynek 9 Dukla. §   Kocioł z gulaszem – gotowanie „na żywo”. §   Muzyka „na żywo”. §   Wystawa „Niepodległa Wielokulturowa”. §   Gazeciarze. §   Wspólne zdjęcie godz. 11.00. 12.00 – 18.00 Konferencja Naukowa: „Niepodległa Wielokulturowa” – Muzeum Historyczne – Pałac w Dukli. Harmonogram wystąpień – konferencja 12.00 – 12.15 Otwarcie konferencji, przywitanie gości. 12.15 – 12.20 Wprowadzenie muzyczne. l.p. Godziny Prelegent Temat referatu 1 12.20-12.45 dr Dariusz Piotr Klimczak Fundacja Maximum